Jos kaikki nykytekniikalla saatavissa olevat fossiiliset raaka-aineet kaivettaisiin maaperästä, niin kuinka paljon se vaikuttaa ilmastoon?

Hei,

Minua mietityttää hyvin yksinkertainen skenaario: jos kaikki maaperän nykytekniikalla saavutettavissa olevat polttoaineet kaivetaisiin maaperästä ja ne hyödynnetäisiin, niin kuinka suureksi kasvaa ilmaston hiilidioksidipitoisuus? Kuinka paljon tämä kaikki lämmittää planeettaamme?

Nyt co2 lukema pyörii siellä 412 ppm paikkeilla (Mauna Loa). Olen joskus lukenut, että lukema 500 ppm mahdollistaisi sen, että kaikki jäätiköt sulaisivat lopulta. Tämä liittynee osaltaan tuohon ensimmäiseen kysymykseen, että kuinka pahassa tilanteessa olemme. Onko 500 ppm raja-arvossa mitään perää?

Arviossanne voisitte olettaa, että fossiiliset raaka-aineet käytettäisiin kuten ne käytetään nytkin.

Vielä kysymyksen taustat: jos emme saa salametsästystä loppumaan niin kuinka emme ihmiskuntana poraisia kaikkea mahdollista öljyä maaperästä laittomasti tai laillisesti?

Kysymys on hyvä, vaikka epäoleellinen.

Siihen annettu vastaus tuo perspektiiviä telluksen “elämään”, koska maaperän hiili on kai kuitenkin kaikki peräisin planeetamme ilmakehästä!

Minusta vastasit osin itse omaan kysymykseesi kyseenalaistamalla tuon 500ppm arvon, jota suurempia lähihistoriassa ei juurikaan jääkairauksista saaduissa aikasarjoissa näy.

Totesit jo myös syyn siihen jään muodostus vähenee, ja muuttuu jopa sulamiseksi, jolloin viimeisimmät suuret arvot itseasiassa jopa katoavat pinnasta sulavasta jäästä!

Itse hieman ihmettelen sinisilmäisyyttä, millä kairaustenaikasarjoa verrataan ilmastamitattuihin arvoihin, minusta logiikka vertailussa mättää. Ilmeisen mittausvirheen poistaminen korjaaminen on varmasti käytössä, mutta vääristääkö yksittäisten vuosiarvojen merkitystä, jos jäästä ei saada tuhansien , miljoonien vuosien aikajanalle yksittäisten vuosien tai vuosikymmenten tai edes vuosisatojen huippuarvoja?

Väitin kysymystä epäolleelliseksi, koska elämä on sopeutumista ja oikea kysymys kuuluu kuinka nopeasti pystymme sopeutumaan muutokseen, onko siihen suunnitelmia?

Totuushan on että meillä on yhä hengissä läjäpäin lajeja jotka ovat jo sopeutuneet muutokseen ja kärsivät nykytilasta, mutta jotka näyttävät päätyvän väärille elinpaikoille ellei niitä sinne “muuteta”?

Tuohon kysymykseen tuskin voi kukaan kehtaa vastata, koska pyrkimyksenähän on stapiloida nykylajisto hinnallamilla hyvänsä asuinpaikoilleen.

Kysymys johon vastausta voisi saada on arvio siitä onko, ilmasta viimevuosina mitatut korkeat arvot todella vertailu kelpoisia jääkairausten keskiarvoihin nähden?