Voiko pikku dieselin osto olla ilmastoteko?

Onko totta että niin kauan kun sähköautot ladataan ja valmistetaan niin että niihin käytetty CO2-vapaasähkö on pois muusta CO2-vapaasta kulutuksesta sähköautonvalmistuksen tosiasialliset päästöt nopeuttavat ilmaston muutosta eikä niitä voida välttämättä saavuttaa edes autonelinkaaren aikana?

Ilmastopaneeli .fi autojen päästölaskuri antaa selvästi ymmärtää että jos minimoin kilometrejä järjestelemällä säännöllisen liikkumiseni joukkoliikenteeseen ja kimppakyyteihin onnistuen vähentämään satunnaisen ajotarpeeni alle 5000km vuodessa niin pienipäästöisin auto olisikin diesel? Näin näyttäisi käyvän koska tuohon satunnaiseen ajooni tarvitaan suurehko 80kWh akusto pitkien matkojen taittamiseen tarvittaessa.

Onko todella näin että verotuksella ohjataan päästöjä väärään suuntaan, koska kilometrien minimointi sähköautolla lisääkin helposti kokonaispäästöjä auton valmistuksen kautta?

Olemmeko todella näin tyhmiä tekemään järkeviä ratkaisuja?
Maailmassahan ei ole CO2-vapaata ylijäämäsähköä autokannan nopeaan uudistamiseen puhumattakaan niiden lataamiseen? Kaikki siihen käytetty puhdas sähkö on toistaiseksi pois muusta kulutuksesta eikö näin?