Voidaanko Suomen lentoliikenteen päästöjä vähentää keskittämällä lentoliikennettä Varsinais-Suomeen?

Ilmaston kannalta lienee parasta matkustaa sähköjunilla suoraan esim. Turun lentoasemalle Espoon ja Tampereen keskustoista sekä tehdä siitä lyhyempi lentoloikka yli Itämeren Euroopan eri kaupunkeihin.Suomessa Etelä-Suomen lennot tulisi keskittää Turun ja Helsinki-Vantaan lentokentille. Tuskin on logistisesti järkeä esim. Jyväskylästä tai Tampereelta lentää muualle Eurooppaan Turun ilmatilan yli, puhumattakaan että Turusta, Espoosta tai Helsingistä mentäisiin Tampere-Pirkkalaan ja sitten lennettäisiin Turun yli.

Turku on maallikon näkökulmasta oikeassa suunnassa (sähköjuna + lyhyempi lentomatka) päästöjä ja ympäristöhaittoja kansallisesti optimoitaessa. Pitäisikin tutkia mitä lentokenttiä Suomessa voidaan ja kannattaa kehittää, kun markkina jaetaan ns. halpalentoyhtiöihin, rahtiliikenteeseen ja kansainväliseen / mannertenväliseen lentoliikenteeseen. Turku palvelisi edullisempana vaihtoehtona alemmilla lentokenttämaksuilla ja palveluhinnoilla sekä täydentää Tunninjunalla yhdistäen Vantaan kansainvälisen premiumtason kenttää ja päinvastoin.

Eli onko esim. Tampere-Pirkkalan siviililiikenteen siirtäminen ja sähköjunaliikenteen kehittäminen Turkuun ilmastoteko?