Puun hiilensidonta

Hei!

Olen pitkän aikaa miettinyt puun hiilensidontaa. Olen internetistä yrittänyt löytää tietoa, mutta onnistumatta siinä.

Mietin, että sitooko metsä nettomääräisesti joka vuosi hiilidioksidia. Puu kasvaessaan tietenkin sitoo ja kaaduttuaan maatuessa tai esimerkiksi polttamisen seurauksena vapauttaa hiilidioksidia. Jos kuvittelemme tavallista metsää, niin metsä on sitonut paljon hiilidioksidia, mutta sitooko se vuosittain lisää, jos metsä ei ole kasvava.

Kysymykseni voidaan ajatella my√∂s sill√§ tavoin, ett√§ jos kasvatamme yhden puun ja sen j√§lkeen poltamme sen, niin onko hiilidioksidip√§√§st√∂t ¬Ī0. Jos se on negatiivinen, niin minua kiinnostaisi tiet√§√§ mihin se perustuu.

Kovasti käydään keskustelua metsistä ja, että niitä tulisi kasvattaa lisää. Itse taas ajattelen, että aine ei häviä mihinkään ja se vain kiertää. Niin onko siinä paljoa iloa, että kasvatamme metsää siten, että se sitoo vuoden hiilidioksidipäästöt, mutta joskus kaataessamme sen se vapauttaa saman määrän ilmakehään.

Jos puu elinkaarensa aikana nettomääräisesti sitoo hiilidioksidia, niin mihin se hiili menee, ettei se pääse takaisin kiertoon?

Toivon, että kysymykseni oli riittävän selkeä ja osaatte auttaa minua. :blush: