Millä keinoilla voidaan vähentää lentoliikenteen päästöjä?

lentoliikenne
päästöt
#1

Onko tällä hetkellä kehitetty tai kehitteillä keinoja, joilla voitaisiin vähentää lentoliikenteestä aiheutuvia päästöjä? Onko esimerkiksi biopolttoaineista potentiaalia lentokoneiden polttoaineeksi tai voitaisiinko aurinkopaneeleita hyödyntää lentokoneissa?

(Alberto Blanco) #2

Hei,

Biopolttoaineet ovat yksi keino. Aurinkopaneelista ei lähitulevaisuudessa ole kaupalliseen lentoliikenteen ainoaksi käyttövoimaksi. Hybridi-ratkaisuja lienee kehitteillä. Lentämisessä tarvittavan suuren energiamäärän takia ovat maaöljypohjaiset (pääasiassa kerosiini) polttoaineet toistaiseksi ylivoimaisia.

Lentokoneiden rakenteissa on jatkuvasti kehitystä. Erityisesti suihkumoottorien taloudellisuutta on kehitetty huimasti. Myös lentokoneen rakenteellisilla ratkaisuilla esim. komposiittiyhdisteiden käytöllä ja siipien ja rungon muotoilulla pyritään lentämiseen tarvittavan energian pienentämiseen. Nykykoneissa olevat siipiulokkeet ovat esimerkki näistä keinoista.

Eräs keino vähentää päästöjä on lennon suunnittelu. Pyritään pitämään kone mahdollisimman vähän kuluttavana sekä maassa että ilmassa. Tähän kuluu lentoreitin trajektorin suunnittelu (“green trajectory”) sekä lennon kokonaisvaltainen ohjaus.

Myös lentokoneen painolla on merkitystä lennolla kuluvan polttoaineen määrään. Finnair on arvioinut, että jos jokainen Finnairin matkustaja pakkaisi kilon vähemmän matkatavaraa mukaansa, säästyisi vuodessa 1,2 miljoonaa kiloa lentopetrolia. Tällä määrällä lentäisi 20 lentoa Helsingin ja Tokion välillä (lähde: https://yle.fi/uutiset/3-10597012).

Suorat lennot ovat aina ilmaston kannalta parempi vaihtoehto kuin vaihdolliset yhteydet, koska suuri osa päästöistä syntyy nousu- ja laskuvaiheessa.

Illmalaivat missä nostovoiman tuottaa ilmaa kevyempi aine, olisivat taloudellisia mutta niissä on muutamia haasteita: suuri koko, herkkyys tuulelle ja hitaus.

T, Alberto Blanco
Ilmatieteen laitos, Rovaniemi

(Eero Wallenius) #3

Mihin tutkimukseen/tietoon perustuu näkemys, että suuri osa päästöistä syntyy nousu-ja laskuvaiheessa? Lentokoneen maksimipäästöt syntyvät reittilentonopeudella 800-900 km/h ilmanvastuksen voittamiseen tarvittavan voiman takia. Nousuvaiheessa lennetään reittilentoteholla ja laskuvaiheessa lentokone laskee lähes tyhjäkäynnillä maan vetovoiman vaikutuksesta liussa kentälle ja vasta hetkellisesti moottorijarrutusvaiheessa syntyy merkittäviä päästöjä.